Koncert Międzypokoleniowy – Kompozytorskie Drogi
16 czerwca 2018
sobota / godz. 19.15
Kościół Matki Bożej Szkaplerznej
Rozwadów – ul. P. Ściegiennego
Program:
Jacek Piech Stabat Mater
Klaudia Rabiega O Sacrum Convivium
Chór Kameralny MDK
Jerzy Augustyński – dyrygent
Klaudia Rabiega Tota Pulchra es Maria
Józef Świder Muchy Samochwały
Jan Krutul Bańki Mydlane
Chór Puellarum Cantus
Bartosz Kanach – fortepian
Katarzyna Pisera – dyrygent
Paweł Siek Mazurek na fortepian i elektronikę (2017)
Lignes d’hauntologie / 1949? na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian
(2018)
pociąg pospieszny relacji Lublin—Rzeszów Główny przez stację: Stalowa Wola
Rozwadów, planowy przyjazd godzina: 19:38 przyjedzie z opóźnieniem około 10
minut; opóźnienie może ulec zmianie
Monika Pietrzak – flet, Sara Haber – klarnet, Anna Świlczyńska – skrzypce, Łukasz Laxy – wiolonczela, Dominika Peszko – fortepian
Krzysztof Madziar – dyrygent
I Frantumi del continuo
na klarnet, akordeon i fortepian (2015)
z Rozwadowską Codą na przestrzennie stojący chór (2018)
Sara Haber – klarnet
Rafał Pałacki – akordeon
Dominika Peszko – fortepian
Chór Kameralny MDK
Młodzi twórcy:
Klaudia Rabiega
Urodzona w 1991 roku w Krakowie. W roku 2010 ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę muzyczną II stopnia im. Fryderyka Chopina w Krakowie na specjalności: fortepian. W roku 2011 podjęła studia kompozytorskie w krakowskiej Akademii Muzycznej, w klasie kompozycji prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz. Studia magisterskie ukończyła w roku 2017 pod kierunkiem prof. Józefa Rychlika. Podczas studiów uczestniczyła w kursach dla kompozytorów, m.in.: w organizowanych przez Festiwal Muzyki Filmowej w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, oraz organizowanych przez Akademię Muzyczną w Krakowie warsztatach z amerykańskim kompozytorem muzyki filmowej Richardem Bellisem.
Od 9 lat współpracuje z Chórem Mieszanym Katedry Wawelskiej, zarówno jako członek zespołu, jak i kompozytor i aranżer. Współpraca ta zaowocowała wielokrotnymi wykonaniami utworów krakowskiej kompozytorki w Katedrze na Wawelu, a także na wielu festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, m.in.: w Warszawie podczas obchodów 20-lecia istnienia Federacji Ceacilianum, w Wambierzycach podczas Wambierzyckich Spotkań Muzycznych im. I. Reimanna. W Garwolinie, podczas uroczystej gali koncertowej wieńczącej Dni Muzyki Chóralnej 2017, a także na Węgrzech, podczas koncertu organizowanego z okazji XXIV Festiwalu w Vác. Utwór Klaudii Rabiegi pt. Tu Es Petrus wykonany został w czasie wizyty Papieża Franciszka w Katedrze na Wawelu. Za zasługi na rzecz Archidiecezji Krakowskiej przyznany został jej w 2017 roku srebrny medal Jana Pawła II.
Współpracowała z instytucjami kultury takimi jak: Filharmonia Krakowska, czy Krakowskie Biuro Festiwalowe przy okazji Festiwalu Muzyki Filmowej. Podczas wspomnianego Festiwalu podjęła współpracę m.in. z polskim kompozytorem muzyki filmowej, mieszkającym w USA, Ablem Korzeniowskim. Klaudia Rabiega skomponowała muzykę do sceny finałowej organizowanego we Wrocławiu widowiska plenerowego Alchemia Światła. Niebawem, ukaże się pierwsza płyta, na której zarejestrowane zostaną jej dwie kompozycje przeznaczone na chór i fortepian.
Paweł Siek
Urodzony w 1993 r. w Lublinie. Ukończył z wyróżnieniem Szkołę Muzyczną I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie, od 2012 studiuje kompozycję w klasie prof. dra hab. Wojciecha Widłaka w Akademii Muzycznej w Krakowie — w 2015 uzyskał dyplom licencjacki z wyróżnieniem, obecnie realizuje program studiów magisterskich. Paweł Siek studiował również w Konserwatorium Muzycznym w Mediolanie (2013-2014) w klasie doc. Alessandro Solbiatiego oraz w University of Louisville w USA (2017), u dra Krzysztofa Wołka oraz dra Steve’a Rouse’a. Konsultował swoje prace z Alvinem Lucierem, Yannem Robinem, Alexandrem Minckiem, Martinem Schüttlerem, Jerzym Kornowiczem, Georgem L. Levisem — podczas kursów kompoztorskich w Ostrawie, Wiedniu, Krakowie, Narni i we Lwowie.
Utwory Pawła Sieka były wykonywane w Polsce, Niemczech, Belgii, Słowacji, Austrii, Czechach, Grecji, Ukrainie, we Włoszech, USA i Australii, podczas festiwali: Ostrava Days, European Music Festival Neerpelt, aXes, Orfeus Festival, New Music Festival Louisville, Elementi. Ukazały się na wydaniach płytowych w Polsce, Słowacji i w Australii, były transmitowane przez Slovenský rozhlas oraz New York’s Upper Hudson Valley Radio. Paweł Siek jest laureatem 1. oraz 3. nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. M. Jasińskiego w Bydgoszczy (2012) oraz 2. nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Denver (2016). W roku akademickim 2016—2017 był Stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Krzysztof Madziar
Urodzony w 1994 r. — dyrygent i aranżer. Współpracuje z wieloma zespołami orkiestrowymi i chóralnymi w Małopolsce — między innymi z Orkiestrą im. Tadeusza Moryto w Łącku, Limanowską Orkiestrą Kameralną, Kwartetem Galicyjskim, Chórem ZPiT Krakus, Chórem „Zew Gór”, Orkiestrą Sandecja Iuventus. Autor opracowań orkiestrowych i chóralnych. Od września 2015 roku — nauczyciel w Szkole Muzycznej I stopnia w Łącku, której jest absolwentem. Członek Polskiego Towarzystwa Bachowskiego. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (klasa dyrygentury dra hab. Jacka Mentla, 2016). Obecnie kontynuuje edukację w macierzystej uczelni na kierunku Kompozycja i Teoria Muzyki — w specjalności teoria muzyki — pod kierunkiem dr hab. Małgorzaty Janickiej-Słysz. Aktywny uczestnik Międzynarodowych Kursów Dyrygenckich organizowanych przez Krakowską Akademię Muzyczną, Międzynarodowych Kursów Interpretacji Muzycznej w Nowym Sączu oraz Ogólnopolskich Warsztatów dla Dyrygentów Orkiestr Dętych. Dyrygent Chóru Młodzieżowego przy parafii pw. NNMP w Jazowsku (2012-2017), chóru i orkiestry Cantate Dominum przy I Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Długosza w Nowym Sączu (2012–2013). W latach 2013–2016 instruktor-dyrygent Diecezjalnych Warsztatów Muzycznych działających pod egidą tarnowskiej kurii.
Wykonawcy:
Monika Frątczak
Fecistka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Zbigniewa Kamionki, którą ukończyła z wyróżnieniem. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku siedmiu lat w Zespole Szkół Muzycznych w Siedlcach. Jest laureatką konkursów o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, między innymi: I miejsca w Międzynarodowym Konkursie “7th Concorso Internationale de Musicale Giovanni Musicisti” we Włoszech w Treviso, I miejsca w „International Music Competition “Antonio Salieri” w Legnago, I miejsca w „International Music Competition „ Melos” Roma, I miejsca w „International Music Competition London”, II miejsca w Międzynarodowym Konkursie „Davorin Jenko” w Belgradzie.
Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach fletowych m.in. u prof. Petera Lukasa Grafa, prof. Wally Hase, prof. Roberta Wolfa, prof. Heinz- Karla Schütza, dr Carlo Jansa, prof. Jean-Claude Gérard’a, prof. Roberta Dick’a, Denisa Bouriakova, Sharon Bezaly, dr Agaty Kielar- Długosz. Jej aktywność artystyczna została dwukrotnie doceniona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który przyznał jej stypendium za wybitne osiągnięcia artystyczne. Otrzymała także stypendium „Młoda Polska” i stypendium Prezydenta Miasta Siedlce w dziedzinie kultury i sztuki oraz Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie.
Współpracuje z orkiestrą Opery w Krakowie oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej.
Sara Haber
Klarnecistka, ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Gliwicach w roku 2014 w klasie klarnetu mgr Pawła Sobika. Jako solistka i kameralistka jest laureatką konkursów w Polsce i za granicą, m.in. Young Musician International Competition ‘Città di Barletta’ (I miejsce w kategorii solo, Grand Prix w kategorii zespoły kameralne), I konkurs instrumentów dętych Finalis w Białymstoku ( II miejsce). Uczestniczyła w lekcjach mistrzowskich z m.in: Florent Heau (Francja), Gabor Varga (Węgry), Kiryl Rybakov (Rosja), Nuno Pinto(Portugalia), Sharon Kam (Izrael), Shirley Brill (Izrael), Andrzejem Janickim (Polska),
Arkadiuszem Adamskim (Polska), Janem Jakubem Bokunem (Polska). Obecnie studentka studiów magisterskich w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klarnetu dr hab. Janusza Antonika.
Dominika Peszko
Pianistka, kameralistka, korepetytorka. Doktor sztuk muzycznych. Studia ukończyła w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula oraz w klasie kameralistyki prof. Janiny Baster i prof. Janiny Romańskiej-Werner. Uczestniczyła w kursach pianistycznych prowadzonych przez wybitnych pedagogów, jak m.in.: Kevin Kenner, Boris Berman, Paul Badura- Skoda, Dina Yoffe. Od 2015 r. jest beneficjentką Programu Kształcenia Młodych Talentów– Akademii Operowej Teatru Wielkiego–Opery Narodowej w Warszawie. Laureatka nagród na konkursach solowych i kameralnych, m.in. Svirel International Music Competition (Słowenia), Concorso Musicale Europeo “Città di Filadelfia” (Włochy), Międzynarodowy Chopinowski Turniej Pianistyczny im. H. i L. Stefańskich (Kraków), Imrich Godin International Vocal Competition “Iuventus Canti” (Słowacja). Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011). W repertuarze solowym pianistki znajdują się zarówno utwory należące do kanonu literatury fortepianowej, jak i dzieła kompozytorów naszych czasów. Jej dorobek koncertowy obejmuje prawykonania muzyki eksperymentalnej, nierzadko z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych. Jako solistka i kameralistka koncertowała w wielu krajach Europy (m.in. Austria, Białoruś, Holandia, Hiszpania, Słowacja, Słowenia, Wielka Brytania, Włochy) oraz Republice Południowej
Afryki. Pianistka należy do Stowarzyszenia Artystycznego Muzyka Centrum oraz kolektywu GrupLab. Od 2013 r. pracuje na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie.
Sandra Hejnowska
Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 7 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Stanisława Moniuszki w Grudziądzu w klasie mgr Jefima Stinermana. W 2017 roku ukończyła z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr hab. Roberta Kabary. Od najmłodszych lat zdobywała laury na konkursach o szczeblu ogólnopolskim oraz międzynarodowym, m.in.: IV miejsce w kategorii solo oraz III miejsce w kategorii zespołów kameralnych na XIII Międzynarodowym Konkursie im. Bohdana Warchala „Talents for Europe” w Dolnym Kubinie, II miejsce na Bałtyckim Makroregionalnym Konkursie Skrzypcowym w Gdańsku, II miejsce oraz Nagroda Specjalna na I Konkursie Duetów Skrzypcowych w Kętrzynie, I miejsce na IV Pomorskim Konkursie im. Tadeusza Wrońskiego w Kwidzynie, Wyróżnienie na I Ogólnopolskim Konkursie Kameralnym „Wiosna Młodych Kameralistów” w Krakowie,I miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Interpretacji Muzycznych w Michałowicach.
Jako solistka występowała podczas festiwali muzycznych w kraju i za granicą, współpracując z takimi orkiestrami, jak: Wrocławski Zespół Solistów „Ricordanza”. Kaliningradzka Orkiestra Kameralna, Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Toruńska Orkiestra Kameralna. Swój warsztat doskonaliła pod okiem wybitnych profesorów: Wanda Wiłkomirska, Antoni Cofalik, Robert Szreder, Magdalena Rezler, Marcin Baranowski, Bartosz Bryła, Robert Kabara, Krystyna Jurecka.
Stale współpracuje ze znanymi orkiestrami (Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Filharmonia Krakowska, Toruńska Orkiestra Kameralna, Myślenicka Orkiestra Kameralna), dokonując nagrań płytowych oraz występując na koncertach w kraju i za granicą. Miała przyjemność występować pod batutą takich dyrygentów, jak m.in.: sir Neville Marriner, Antoni Wit, Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Marek Pijarowski, Jesus Medina, Sascha Goetzel, Alexander Liebreich. Stypendystka Marszałka Województwa kujawsko-pomorskiego za osiągnięcia artystyczne.
Łukasz Laxy
Łukasz Laxy — wiolonczelista, dyrygent; studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli A. Armatys-Borelli oraz w klasie dyrygentury R.J. Delekty. Brał udział w kursach mistrzowskich — wiolonczelowych (R. Jabłoński, J. Podhoransky, C. Ilea, J. Berger, P. Buck) i dyrygenckich (G. Chmura, C. Metters). Jako solista i kameralista występował na wielu koncertach i festiwalach, m.in. w Limburgu (Niemcy), na Podgórskiej Jesieni Muzycznej (Dumicz Ensemble), w Teatrze Nowym i na Scenie 21 w Krakowie, na koncercie w kościele ewangelickim św. Marcina w Krakowie „Wielokulturowe obliczaMałopolski”. Współpracował z N. Kennedym (jako członek OOL i NKB), koncertującw: Niemczech (Schleswig Holstein Festival, Berlin, Monachium, Kolonia, Hamburg), Wielkiej Brytanii (Londyn, Edynburg, Cardiff, Oxford), Francji, Szwajcarii, Polsce. Prowadzi działający przy Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Krakowie Zespół Wokalny
im. Wacława z Szamotuł; wraz z Blanką Dembosz założył Kolegium Muzyki Ewangelickiej.
Chór Kameralny pod dyr. Jerzego Augustyńskiego
Chór Kameralny Miejskiego Domu Kultury w Stalowej Woli jest mieszanym zespołem amatorskim utworzonym w lutym 1985 r. z inicjatywy Jerzego Augustyńskiego, który do dziś pełni funkcję dyrektora artystycznego i dyrygenta chóru. Radość ze wspólnego śpiewania oraz odkrywania różnorodnych barw muzyki to do dziś niezmienne Credo tego wielopokoleniowego chóru. Różnica wieku pomiędzy najmłodszym a najstarszym chórzystą wynosi obecnie 58 lat. Na przestrzeni 32 lat często muzykowały w nim całe rodziny, a więc ojcowie i matki wraz ze swoimi dziećmi, rodzeństwa, kuzynostwa, małżeństwa, a cały zespół od lat tworzy jedną wielką 33-osobową „rodzinę” muzyczną, reprezentujące trzy pokolenia. Śpiewają w nim przedstawiciele bardzo wielu profesji, ale także studenci i uczniowie. Repertuar obejmuje muzykę dawną, ludową, opracowania muzyki jazzowej, rozrywkowej, fragmenty z oper i musicali, a także dzieła wokalno-instrumentalne. W ciągu 31 lat swojej nieprzerwanej działalności wystąpił ponad 760 razy zarówno w koncertach a capella, jak też w widowiskach muzycznych, spektaklach teatralnych i koncertach wokalno-instrumentalnych. Jest też laureatem kilku ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów chóralnych. Podczas 38 zagranicznych podróży koncertowych występował w wielu krajach europejskich, a także w Chinach, Meksyku i USA. Jednym z najważniejszych wydarzeń w historii chóru był muzyczny udział we Mszy św. celebrowanej przez Ojca Świętego Jana Pawła II podczas Jego wizyty w Sandomierzu 12 czerwca 1999 r.
Za osiągnięcia w pracy artystycznej Chór i jego dyrygent otrzymali wiele nagród zespołowych i indywidualnych. Wyróżniani byli przez Prezydenta Stalowej Woli, Starostę Powiatu Stalowowolskiego, Zarząd i Marszałka Województwa Podkarpackiego 2004, 2010, Polski Związek Chórów i Orkiestr, Ministra Kultury i Sztuki (1997), Ministra Kultury (2005) oraz Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski w 2010 r. przyznał chórowi tytuł Zasłużony Dla Kultury Polskiej.
Chór Puellarum Cantus pod dyr. Katarzyny Pisery
W roku 1997, na wzór chłopięcych klas chóralnych założonych przez Stanisława Steczkowskiego, zostały utworzone dziewczęce klasy chóralne w Publicznej Szkole Podstawowej nr 11 im. „Szarych Szeregów” w Stalowej Woli. W kolejnych latach powstały mieszane klasy chóralne. Na lekcjach realizowany jest poszerzony program z muzyki, prowadzone zajęcia solfeżu i rytmiki, a w klasie trzeciej uczniowie śpiewają w Chórze dziecięcym Mały Cantus. Do klas chóralnych przyjmowane są dzieci po wcześniejszym sprawdzeniu ich zdolności muzycznych podczas przesłuchań w przedszkolach i zerówkach.
Pomysłodawcą i zarazem pierwszym nauczycielem klas chóralnych była Agata Steczkowska (od 1996r. do 1999r.). W roku 2000 powstał Chór Puellarum Cantus (z łac. dziewczęcy śpiew), aby dziewczęta mogły w pełni rozwijać swój głos na zajęciach chóralnych . Pierwszym dyrygentem Chóru Puellarum Cantus była Monika Szczerbińska – absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie. Strój dla chórzystek zaprojektowała stalowowolska artystka Alicja Czajkowska Magdziak.
We wrześniu 2008 r. dyrygentem chóru zostajła Katarzyna Pisera – absolwentka Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego o kierunku wychowanie muzyczne na Uniwersytecie Śląskim oraz absolwentka studiów podyplomowych z Historii na Uniwersytecie Rzeszowskim.
Koncert w ramach programu: Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2018 – spotkania wspomnieniowe
INICJATYWĘ WSPIERAJĄ
PATRONI MEDIALNI